ضمان درک چیست

عبارت است از مسووليت هر یک از بايع و مشتری نسبت به مستحق للغير در آمدن مبيع و ثمن؛ مثلا اگر شخصی خودرویی را بد و پس از عقد معلوم شود كه مبيع متعلق به ديگری بوده است و نده نيز حق نداشته است، بايع را ضامن درک مبيع می نامند. كه در اين صورت مشتری می تواند برای استرداد ثمن به بايع مراجعه نمايد. همچنين در صورتی كه ثمن مال ديگری باشد، خريدار ضامن درک ثمن خواهد بود.

مبنای ضمان درک یکی از شرایط صحت و نفوذ معامله اين است كه نده مالک مبيع باشد يا اين‌كه از طرف مالک نمايندگی و اذن داشته باشد وگرنه معامله فضولی خواهد بود. بنابراين می توان گفت كه مبنای ضمان درک، اكل مال به باطل يا دارا شدن بلاجهت و غير عادلانه است و منشا ضمان نيز ناشی از بطلان عقد بيع است، نه اين‌كه از آثار بيع باشد؛ یعنی اين‌كه بيع را صحيح بدانيم كه در اين صورت بايع يا مشتری ضامن خواهد بود.

بر اساس ماده 390 قانون مدنی اگر بعد از قبض ثمن، مبيع كلا يا جزئا مستحق للغير در آيد بايع ضامن است اگر چه تصريح به ضمان نشده باشد.

http://iranlawyer.net


سایت وکیل دادگستری مبيع ,بايع ,ضمان ,ضامن ,مبنای ضمان ,مستحق للغير منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

چسب پلی اورتان خلاصه ای از این روزهام فروشگاه اینترنتی عشقم تولدت مبارک roya_cfz3737. zibasho KING_KHABARI سلام مووی | مرجع دانلود فیلم و سریال به همراه دوبله فارسی